ارز زیلیکا و بلاک چین آن به ادعای تیم توسعه دهنده، اولین شبکه ای است که بر مبنای Sharding بنیانگذاری شده است. آنها اعلام کرده اند زیلیکا به دلیل قدرت محاسباتی و میزان تراکنش بالا، قابل رقابت با روش‌های پرداخت سنتی از جمله ویزاکارت و مسترکارت می باشد.
شبکه زیلیکا در صدد است با سیستم ترکیبی اجماع تراکنش های خود به بلاک چین پرطرفدار دست اندرکاران حوزه‌های خدمات مالی، بازی های شبکه ای و تبلیغاتی تبدیل گردد زیرا آنها به دنبال راهکارهایی جهت اجرای پروژه‌هایی در ابعاد حجیم می باشند.
شاخصه دیگر پروژه زیلیکا آن است که با زبان برنامه نویسی Scilla توسعه داده شده که به طور ویژه جهت بهینه سازی عملیات امنیت کل شبکه به صورت اتوماتیک طراحی شده است.

ارز زیلیکا به عنوان دارایی دیجیتال از ویژگی های مهمی برخوردار است. به عنوان نمونه جهت ذخیره دارایی و ابزار مبادله قابل استفاده می باشد. در تاریخ اکتبر 2020 امکان staking و yield farming یا کشت سود برای سودآوری بیشتر کاربران راه اندازی شد. صاحبان ارز زیلیکا می توانند با شرکت دادن قسمتی از اندوخته هایشان در سیستم staking، پاداش دریافت نمایند. همچنین برای مشارکت در جامعه گردانی زیلیکا بسته به مقدار ارزی که برای staking کنار گذاشته اند می توانند حق رای داشته و در تصمیم گیری ها شرکت نمایند.

ارز زیلیکا دارای عرضه محدودی است و این ضمانتی برای عدم کاهش قیمت در اثر تورم بدون سقف است. این مشخصه ارز ZIL را به یک دارایی با ارزش جهت سرمایه گذاری سودده در درازمدت تبدیل ‌کرده است.